Кога децата трябва да пият антибиотици?

д-р Александра Калъчева, лаборатории „Цибалаб“
д-р Теодора Паунова
Употреба на антибиотици | Микробиология - доказване | Как да накараме детето да ги приема |
Какво са антибиотици и кога се използват
Антибиотиците са група лекарства, които се използват за лечение на инфекции, причинени от бактерии.
Задължително е тяхната употреба да се случва само след
предписание на лекар
, който е запознат с историята, симптоматиката и динамиката на протичащото заболяване на човека.Изключително важно е да се спазват
точните указания
за вида антибиотик и начин на употреба (дозировка, продължителност на приема), които лекуващият специалист е дал.Препоръчително е започването на антибиотик да е след диагностицирана бактериална инфекция, което включва клинична оценка на симптомите, микробиологично доказване на вида патоген и антибиограма.
Какво представлява микробиологичното доказване и как се извършва?
Микробиологията разглежда различните микроорганизми и прави диференциация между нормална и патогенна флора.
Видовете материал, които се използват за тестване:
- носен секрет;
- гърлен секрет;
- урина (обикновена и стерилна);
- изпражнения;
- влагалищно-генитален секрет.
Подготовка преди взимане на гърлен и носен секрет за изследване:
спокойствие от страна на родителите и нагласа, че действията, които се извършват за взимане на материал, са с една обща цел – да се помогне на пациента. Макар и част от тях да са неприятни и водещи до дискомфорт;
- без прием на кафе (за възрастните);
- може да се консумира вода;
- препоръчително е на гладно.
Предварителна подготовка преди даване на стерилна урина:
- сутрешен тоалет;
- първата струя урина настрани, извън стерилния контейнер, взема се средна струя;
- взима се само рано сутрин и само в стерилен контейнер.
След колко време да очакваме готови резултати?
Прави се посявка и се проследява дали има
растеж на бактерии
. Ако се наблюдава такъв, е нужно да се изчака 36-48 часа. В рамките на това време се установявавидът на микроорганизма
, след което започва изготвянето на антибиограма. Тя отразява чувствителността на конкретния изолиран бактериален щам към различните антибиотици. Най-общо, крайните и пълни резултати излизат след три дни.Рискове при неправилен и неподходящ прием на антибиотици:
- натоварване на черния дроб;
- липса на пълно оздравяване и повторно активиране на същата инфекция;
- -ронифициране на инфекцията и развитие на резистентност към антибиотика.
Колко време след лечението може да се направи повторно изследване за проверка дали е било ефективно?
След приключване на антибиотичното лечение е важно да се изчака три-четири седмици. Ако се проведе изследване преди това, е много възможно да се отчете реакцията на антибиотика и да се получи един фалшиво отрицателен/положителен резултат.
Кога е спешно и не можем да чакаме резултатите?
Това е по преценка на лекуващия специалист, който следи развитието на болестта.
Най-общо, това са случаите, в които има рязко и бързо
влошаване на състоянието
, неповлияващо се от никакви симптоматични лекарствени средства и налагащо хоспитализация на пациента. Какво можем да направим, когато детето отказва да изпие антибиотика?
След колко време да очакваме готови резултати?
Понякога даването на антибиотик на детето може да е голямо предизвикателство. Възможно е да срещнем отказ от негова страна по различни причини, част от които са:
- бунт и несъгласие да изпълни нашата молба;
- страх от опитване на непознати вкусове или вече познат неприятен вкус;
- неразположение и раздразнителност, вследствие на заболяването.
В такива случаи можем да опитаме няколко неща:
1. Игрови подход
- Любимите кукли/животинки да „проговорят“ и да „поискат“ от детето да им даде лекарството, или пък те да дадат антибиотика на детето да го изпие; или самото лекарство да „проговори“ със смешен глас, търсейки някой да го изпие.
- Играта „стоп/старт“. Родителят застава на няколко крачки разстояние от детето и започва да се приближава към него. А то от своя страна „контролира“ кога и как да се случва приближаването и даването на лекарството, като използва думичките СТОП (родителят замръзва) и СТАРТ (родителят се движи).
- "Глупавото правило“ – родителят оставя готовото за прием лекарство и казва с престорен глас „Никой да не пипа това лекарство! Акооо някой посмее да го изпиееее, ще го нагушкам и нацелувам за наказание! Отивам до кухнята и ей сега връщам.“
- Създаване на трасе с препятствия (възглавници, играчки), които детето е нужно да премине и поставяне на чашката с антибиотика някъде по трасето с даване на указания, че при преминаване край нея е нужно да бъде изпита.
2.
Даване на предвидимост какво следва и обсъждане с детето идеи и начини, по които може да опита да изпие лекарството:
- на малки глътки;
- докато родителят пее любимата му песничка или брои до 10;
- в чашка/ купа/ с лъжичка/ в спринцовка;
- със затворени очи;
- докато стои на едно краче;
- докато гушка любима играчка.
3. Валидиране на затруднението и използване на фрази от рода на „Когато си готов/а...“.
Важно е даването на лекарство, особено на антибиотик, да бъде неотменимо и последователно. Независимо дали е лесно, или трудно.