chat icon
Любими продукти
Успешно добавено в количката!
  1. Начало
  2. Блог
  3. Алергии
  4. Кога децата трябва да пият антибиотици?

СЪДЪРЖАНИЕ

Покажи Скрий

Кога децата трябва да пият антибиотици?

note 09.11.2023

 

д-р Александра Калъчева, лаборатории „Цибалаб“

д-р Теодора Паунова

icon2

viber_image_2023-03-07_15-48-54-044

image2

Употреба на антибиотици Микробиология - доказване Как да накараме детето да ги приема


 

 Какво са антибиотици и кога се използват

Антибиотиците са група лекарства, които се използват за лечение на инфекции, причинени от бактерии.
Задължително е тяхната употреба да се случва само след

предписание на лекар

, който е запознат с историята, симптоматиката и динамиката на протичащото заболяване на човека.
Изключително важно е да се спазват

точните указания

за вида антибиотик и начин на употреба (дозировка, продължителност на приема), които лекуващият специалист е дал.
Препоръчително е започването на антибиотик да е след диагностицирана бактериална инфекция, което включва клинична оценка на симптомите, микробиологично доказване на вида патоген и антибиограма. 

 Какво представлява микробиологичното доказване и как се извършва?

Микробиологията разглежда различните микроорганизми и прави диференциация между нормална и патогенна флора.

Видовете материал, които се използват за тестване:

  • носен секрет;
  • гърлен секрет;
  • урина (обикновена и стерилна);
  • изпражнения;
  • влагалищно-генитален секрет.

Подготовка преди взимане на гърлен и носен секрет за изследване:

спокойствие от страна на родителите и нагласа, че действията, които се извършват за взимане на материал, са с една обща цел – да се помогне на пациента. Макар и част от тях да са неприятни и водещи до дискомфорт;

  • без прием на кафе (за възрастните);
  • може да се консумира вода;
  • препоръчително е на гладно.

Предварителна подготовка преди даване на стерилна урина:

  1. сутрешен тоалет;
  2. първата струя урина настрани, извън стерилния контейнер, взема се средна струя;
  3. взима се само рано сутрин и само в стерилен контейнер.

След колко време да очакваме готови резултати?

Прави се посявка и се проследява дали има

растеж на бактерии

. Ако се наблюдава такъв, е нужно да се изчака 36-48 часа. В рамките на това време се установява

видът на микроорганизма

, след което започва изготвянето на антибиограма. Тя отразява чувствителността на конкретния изолиран бактериален щам към различните антибиотици. Най-общо, крайните и пълни резултати излизат след три дни.

Рискове при неправилен и неподходящ прием на антибиотици:

  • натоварване на черния дроб;
  • липса на пълно оздравяване и повторно активиране на същата инфекция;
  • -ронифициране на инфекцията и развитие на резистентност към антибиотика.

Колко време след лечението може да се направи повторно изследване за проверка дали е било ефективно?

След приключване на антибиотичното лечение е важно да се изчака три-четири седмици. Ако се проведе изследване преди това, е много възможно да се отчете реакцията на антибиотика и да се получи един фалшиво отрицателен/положителен резултат.

Кога е спешно и не можем да чакаме резултатите?

Това е по преценка на лекуващия специалист, който следи развитието на болестта.

Най-общо, това са случаите, в които има рязко и бързо

влошаване на състоянието

, неповлияващо се от никакви симптоматични лекарствени средства и налагащо хоспитализация на пациента.

antibiotic

 Какво можем да направим, когато детето отказва да изпие антибиотика?


 

След колко време да очакваме готови резултати?

Понякога даването на антибиотик на детето може да е голямо предизвикателство. Възможно е да срещнем отказ от негова страна по различни причини, част от които са:

  • бунт и несъгласие да изпълни нашата молба;
  • страх от опитване на непознати вкусове или вече познат неприятен вкус;
  • неразположение и раздразнителност, вследствие на заболяването.

В такива случаи можем да опитаме няколко неща:

1. Игрови подход

  • Любимите кукли/животинки да „проговорят“ и да „поискат“ от детето да им даде лекарството, или пък те да дадат антибиотика на детето да го изпие; или самото лекарство да „проговори“ със смешен глас, търсейки някой да го изпие.
  • Играта „стоп/старт“. Родителят застава на няколко крачки разстояние от детето и започва да се приближава към него. А то от своя страна „контролира“ кога и как да се случва приближаването и даването на лекарството, като използва думичките СТОП (родителят замръзва) и СТАРТ (родителят се движи).
  • "Глупавото правило“ – родителят оставя готовото за прием лекарство и казва с престорен глас „Никой да не пипа това лекарство! Акооо някой посмее да го изпиееее, ще го нагушкам и нацелувам за наказание! Отивам до кухнята и ей сега връщам.“
  • Създаване на трасе с препятствия (възглавници, играчки), които детето е нужно да премине и поставяне на чашката с антибиотика някъде по трасето с даване на указания, че при преминаване край нея е нужно да бъде изпита.

2.

Даване на предвидимост какво следва и обсъждане с детето идеи и начини, по които може да опита да изпие лекарството:

  • на малки глътки;
  • докато родителят пее любимата му песничка или брои до 10;
  • в чашка/ купа/ с лъжичка/ в спринцовка;
  • със затворени очи;
  • докато стои на едно краче;
  • докато гушка любима играчка.

3. Валидиране на затруднението и използване на фрази от рода на „Когато си готов/а...“.

Важно е даването на лекарство, особено на антибиотик, да бъде неотменимо и последователно. Независимо дали е лесно, или трудно.

Консултирайте се безплатно с нашия магистър фармацевт!

СПОДЕЛИ ТАЗИ СТАТИЯ